Informatie armoede

Nu ik zwanger ben krijg ik te maken met allerlei zorgverleners en procedures. Het laat me weer even ervaren hoe het is om wat betreft informatie afhankelijk te zijn van wat er toevallig aangereikt wordt.  En hoe belangrijk goede en volledige informatie is.

Keuzes maak je door alles af te wegen. Wat je voelt en misschien zelf al weet en ervaren hebt. Maar ook wat je aan informatie leest of wat je verteld is. Dit maakt het des te belangrijker dat je zo goed en volledig mogelijk geïnformeerd bent.  Immers je zult niet zo snel vragen naar iets waarvan je het bestaan niet weet.

Er is tegenwoordig over zoveel zaken zoveel informatie te krijgen. En toch maken heel veel mensen keuzes gebaseerd op onvolledige informatie. Of ziet men door de informatiebomen het bos niet meer. Je kunt natuurlijk niet altijd alles weten, dat begrijp ik ook wel. Maar instanties en zorgverleners zouden zich hiervan wel meer bewust moeten zijn en aandacht voor moeten hebben. Bovendien heb je bij veel bealngrijke beslissingen vaak helemaal geen tijd om je er uitgebreid in te verdiepen en op informatie-zoektocht te gaan.

Tijdens mijn zwangerschap struikel ik over de concrete voorbeelden; Bijvoorbeeld bij het gebruik van de doptone: er zijn erg verschillende berichten over het gebruik van de doptone (om het hartje van de baby te luisteren). De wetenschap is er nog niet uit of de geluidsgolven schadelijk zijn voor je kindje. Dit wist ik niet! Ik had graag gewild dat de verloskundigen mij dit hadden verteld alvorens het apparaat op mijn buik te zetten. Zodat ik zelf de keus had kunnen maken om met een houten toeter naar het hartje te laten luisteren. Pas toen ik dit zelf in een boek had gelezen schrok ik hiervan en heb gevraagd of ze voortaan de houten toeter wilden gebruiken.

Vaak zijn er ook prima alternatieven en hulpmiddelen voor officiële medicijnen.  Soms ook kan het helpen om even helemaal niks te doen en te wachten. Deze ‘andere’ keuzes worden je in de medische wereld vaak niet aangereikt. Als men bijvoorbeeld weet dat je tijdens een bevalling veel baat kan hebben bij een bad, waarom wordt dit dan niet standaard aan iedereen aangereikt in een ziekenhuis?

Ik mis zoveel zaken als ik de standaard folders en brochures bekijk. Waarom geven die zo’n eenzijdig beeld? De echt goede boeken waar ik betreft mijn zwangerschap echt wat aan had zijn toevallig op mijn pad gekomen. De informatie die ik daarin las had ik voor geen goud willen missen en heeft mijn visie op bevallen erg gevormd. (‘Vrije geboorte’ en ‘Gentle birth, gentle mothering’).

Natuurlijk heb je zelf een verantwoordelijkheid in het tot je nemen van informatie die bij je past. Maar het kan je wel veel tijd, energie en teleurstelling besparen als hier vanuit instanties, zorgverleners en overheid meer aandacht voor is. De informatie die je bijvoorbeeld in een ziekenhuis krijgt is al zoveel afgestemd op de zienswijze van het ziekenhuis, waardoor je soms niet altijd in staat wordt gesteld om weloverwogen keuzes te maken. Daarbij speelt vaak ook nog een rol dat je erop vertrouwt en ervan uitgaat dat je de juiste en volledige informatie krijgt.

Voor cliëntenraden zou kwalitatieve en vollediger informatie dan ook een belangrijk speerpunt moeten zijn. Immers pas dan worden cliënten in staat gesteld om zelf weloverwogen keuzes te maken over hun eigen leven. Veel meer dan wat je toevallig krijgt aangereikt of op je pad komt, of waarvan een ander denkt dat het goed voor je is.

Geef een reactie

