Meedoen

Vorige week bezocht ik een groot Wmo congres. De Wmo gaat over meedoen, het is de bedoeling dat iedereen in staat wordt gesteld mee te kunnen doen.

Ik was op het congres met een aantal ervaringsdeskundigen, mensen die aan den lijven hebben ondervonden hoe het is als je niet vanzelfsprekend mee kunt doen. Godzijdank is er cake op een congres voor de rammelende magen van mensen die nog niet hebben kunnen ontbijten. En dan niet omdat je zo’n haast had, maar omdat je last hebt van een lege portemonaie. En dan is het al heel wat dat je het congres hebt bereikt. Veel mensen komen al niet. Bijvoorbeeld omdat zij geen geld hebben om te komen, zij zich schamen dit kenbaar te maken. Ook zijn er mensen die het zo niet gewend zijn om te reizen en je tussen andere mensen te begeven dat een congres geen doen is. Jammer is dat als deze mensen afwezig zijn, hun belangen vaak ook afwezig blijven omdat niemand dit namens hen aangeeft.

 Na een heel saamhorige Wmo dans met elkaar gedaan te hebben waarbij aanvoerders van VWS het goede voorbeeld gaven en iedereen ‘mee kon doen’ werd ik weer met m’n neus op de realistische feiten gedrukt. Na afloop was er de gebruikelijke borrel. Ik ging namens m’n ervaringsdeskundigen nog een drankje halen. De bar was toe kreeg ik te horen. Naast mij stond de dagvoorzitter Pieter Hilhorst  die graag ook nog wat wilde drinken. Hij kreeg in eerste instantie ook te horen dat hij niks meer kreeg. Prompt kwam een mevrouw van de organisatie vertellen dat hij als dagvoorzitter nog wel een drankje mocht krijgen. Ik vroeg of de daklozen dan ook nog een drankje mochten. En nee dit was niet het geval! Met stomheid was ik geslagen. Op een congres over meedoen, solidariteit etc. kun je toch een positief goed voorbeeld geven? Stuur als je weet of verneemt dat er mensen zijn om wie het gaat (zou moeten gaan…) in de Wmo juist een extra blad hapjes die kant op. Omdat je niet weet wanneer iemand weer iets warms kan eten. En geef niet alleen de dagvoorzitter te drinken. Die overigens zelf meteen zijn drankje aanbood.

Geef een reactie

