Gemeenteraadsverademing…?

Een keer kijken bij een gemeenteraadsvergadering hoe dat er allemaal aan toe gaat. Leuk, ik had er zin in!

 

Hier even mijn frisse en lekker naïeve blik op deze lange avond. Zal voor velen wel vanzelfsprekend zijn dat deze dingen gaan zoals ze gaan maar ik kan me er nog heerlijk over verbazen.

 

  • Viel mij op dat sommige mensen hun stukken slecht of niet lezen.
  • Gemeenteraadsleden drinken voornamelijk sinas.
  • Wat gaat er veel tijd verloren met het praten over vergaderprocedures. Of zaken al dan niet te veel tijd zouden kosten enzo. Ondertussen had de vraag allang gesteld kunnen zijn en de zaak afgesloten.
  • Eindtijd vergadering staat op 23 uur, wordt toch middernacht zonder dat er zover ik kan constateren bijzonderheden voorvallen. Dit schijnt vrij standaard te zijn, hoe kan dit?!
  • Mensen die niks nieuws te melden hebben herhalen gewoon het standpunt van de ander en zeggen ‘klopt het dat u dit en dat vindt…’Ja nogal wiedes dat klopt want dat heeft die persoon net gezegd. Lijkt het toch een beetje alsof je inhoudelijk aanwezig bent en zelf wat vindt en zegt…
  • Non-verbaal negeren; als sommige raadsleden spreken wordt er massaal de andere kant op gekeken door de rest van de raad.
  • Er wordt onder de vergadering heel wat afgestemd onderling per SMS!

Al met al een hele belevenis! Ben nu wel benieuwd hoe het er in de andere commissies aan toe gaat. Een volgende keer neem ik wel een breiwerk mee!

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

